Historian bakom den populära mopeden

Standard

I Sverige var först märket Fram mycket populärt men passerades av Puch mot slutet av 60-talet. Vanligast var modellen Dakota som sågs som lite robustare, den var utrustad med en så kallad ”limpa” till sadel. Den liknade därför en ”riktig” motorcykel vilket troligtvis var den största orsaken till populariteten. Den tillverkades från 1965 fram till 1981 och framställdes av den österrikiska fabriken Steyr. I Sverige började den säljas år 1966. Motorn var till skillnad från större MC fläktkyld. De första exemplaren var i rött lack men den klassiska Dakotan kom 1970 och var blå, Dinoblå som den kallades. År 1975 kom Dakota 3000 som var en modernare version. Andra populära Puch var Florida, Montana, Maxi och Alabama. Sagan fick sitt slut i början av 80-talet, då var det bara i Sverige som försäljningen var god. Men det skulle bli för dyrt att fortsätta ansåg fabriken.

En annan populär modell var Zündapp som tillverkades i Tyskland. Mycket tack vare att man samtidigt tillverkade motorcyklar pågick framställningen till slutet av 1990-talet. De mopeder som såldes i Sverige var avsedda för högre hastigheter än de tillåtna 30 kilometer i timmen som reglerna föreskrev. Modellerna sågs därför som rejäla, robusta och såg snabbare ut än de var. De som såldes i Sverige var försedda med motorer på 50 kubik och var luftkylda. Trelleborgs velocipedfabrik tillverkade mopeder av märket Mustang med modellerna Anaconda, Mamba, Cross och Cobra, dessa var försedda med motorer från Zündapp. Kanske just därför blev det en stor försäljningsframgång. De var billigare fordon som främst såldes via Konsum. På grund av namnet Mustang trodde många felaktigt att den var tillverkad av Ford.